Atšilę orai ne tik pripildė parkus ir skverus saule pasidžiaugti skubančiais gyventojais, bet ir įnešė pokyčių į eismo srautus. Gatvėse pastebimai padaugėjo dviratininkų, paspirtukininkų, o taip pat sezoną pradėti nekantraujančių motociklininkų. Draudikų teigimu, didesnė transporto priemonių įvairovė keliuose iš visų eismo dalyvių reikalauja dar daugiau atidumo. Būtent jo stoka dažnai nulemia automobilių susidūrimus su motociklais ir mopedais, kurie, Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, pernai sudarė net 10 proc. visų šalyje fiksuotų eismo įvykių.
Eismo įvykiai su motociklais – dažnai itin skaudūs
Draudimo bendrovės „ERGO“ Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas sako, kad pernai bendrovė fiksavo daugiau kaip 200 draudžiamųjų įvykių, kuriuose dalyvavo motociklai. Vidutinė juose patirtų nuostolių suma viršijo 3 tūkst. eurų, o didžiausia žala siekė net 24,5 tūkst. eurų.
„Motociklininkai dėl jų vairuojamos transporto priemonės specifikos yra išties labai pažeidžiama eismo dalyvių grupė. Eismo įvykiai, kuriuose dalyvauja šios transporto priemonės, dažnai yra skaudūs, o labiausiai juose nukenčia būtent motociklų vairuotojai ir keleiviai. Dažniausiai tokie įvykiai įvyksta dėl viršijamo greičio ir atidumo stokos. Automobilių vairuotojai išvažiuodami iš šalutinių kelių ar stovėjimo aikštelių, apsisukinėdami, rikiuodamiesi į kitą eismo juostą dažnai nepastebi ir dėl to nepraleidžia motociklininkų. Tokiomis aplinkybėmis pernai patirtos pačios didžiausios su motociklais susijusios žalos“, – pažymi R. Bieliauskas.
Svarbu patiems rūpintis savo saugumu
Anot draudimo eksperto, motociklininkai taip pat neretai pervertina savo galimybes. Pavyzdžiui, bent keletą didelių žalų draudimo bendrovė pernai fiksavo įvykiuose, kilusiuose, kai motociklininkai ar motorolerių vairuotojai atlikdami lenkimo manevrą išvažiavo į priešingą eismo juostą ir trenkėsi į atvažiuojančius automobilius. Pavojingų situacijų nutinka ir motociklininkams išsukinėjant iš šalutinio kelio į pagrindinį. Pilnai neįsitikinę, kad važiuoti saugu, jie tokiu būdu sukelia skaudžias avarijas.
„Draudikai gali atlyginti tokių eismo įvykių metu patirtas žalas, bet gyvybės neišgelbės. Todėl motociklų vairuotojams svarbu patiems maksimaliai saugoti save. Visų pirma, reikia pasirūpinti šalmu, rankų, kojų ir nugaros apsaugomis, rinktis tinkamą avalynę. Tai ypač svarbu, nes šiltuoju metų sezonu dalis motociklų vairuoja apsirengę lengvais rūbais, o avarijos atveju tokia apranga sąlygoja didelę žalą sveikatai. Taip pat būtina pasirūpinti ir gera motociklo ar mopedo technine būkle, ypatingą dėmesį skiriant stabdžiams bei matomumą kelyje užtikrinantiems žibintams. Beje, geriau matomiems kelyje leidžia būti ir ryški apranga, todėl sėdant prie dviratės transporto priemonės vairo verta rinktis būtent tokią“, – pataria R. Bieliauskas.
Įvertinkite važiavimo sąlygas
Ekspertas taip pat pabrėžia tinkamo važiavimo sąlygų įvertinimo svarbą. Nors termometrų stulpeliai kyla vis aukščiau, tačiau rytais asfaltas gali būti šaltas, o tai lemia prastesnį padangų sukibimą su kelio danga. Manevruojant kelyje tą omenyje reikia turėti visiems eismo dalyviams, o ypač nuo oro sąlygų labiau priklausomiems motociklininkams.
„Šiemet tikrai anksti turėjome vasariškų dienų, tačiau vairuojant bet kurią transporto priemonę šiluma neturėtų būti priežastimi atsipalaiduoti. Motociklininkams ypač pavojingos gali būti duobės, kurių po žiemos keliuose netrūksta. Jei automobilių vairuotojai nepastebėję duobės dažniausiai atsiperka išpilta kava ar žala automobiliui, tai motociklininkams net ir nedidelis kelio nelygumas ar kliūtis gali baigtis prarasta motociklo kontrole ir rimta grėsme sveikatai. Atidumas ir saugus greitis yra esminiai faktoriai, leidžiantys tokių incidentų išvengti ir bendrai kelyje būti saugesniems“, – sako R. Bieliauskas.
Automobilių vairuotojai turi būti atidesni
Anot eksperto, ypač pirmosiomis šiltojo sezono savaitėmis gerokai atidesni turėtų būti ir automobilių vairuotojai, kuriems šiltuoju sezonu kelią dažniau tenka dalintis su motociklų, mopedų ir motorolerių vairuotojais bei dviratininkais. Jie turėtų dar atsakingiau rinktis važiavimo greitį ir dažniau žiūrėti į galinio vaizdo veidrodėlius, o vairuodami neužsiimti pašalinėmis veiklomis. Motociklininkas šalimais atsidurti gali labai staiga, todėl kiekviena kitur nukreipto dėmesio akimirka būti lemiama.
„Artėjant pirmąjį gegužės savaitgalį tradiciškai motociklininkų bendruomenės skelbiamam motociklų sezono atidarymui, visiems eismo dalyviams svarbu įsisąmoninti, kad jie kelyje yra ne vieni. Dažnai automobilių vairuotojai, motociklininkai ar dviratininkai bado pirštais vieni į kitus. Tačiau pradėti reikia nuo savo pačių elgesio kelyje ir vairavimo kultūros ugdymo. Atsakomybė ne tik už savo, bet ir kitų eismo dalyvių saugumą tikrai leistų sumažinti eismo įvykių skaičių keliuose“, – įsitikinęs R. Bieliauskas.